Opće je poznato da čovjek u svojim prvim godinama života nauči više nego svjetski putnik na svim svojim putovanjima. Time se neminovno skreće pažnja na činjenicu o postojanju djetetove nadprosječne prijemčljivosti s kojom ono prima utiske iz svoje okoline. Anologno tome, od neosporne je važnosti istaknuti bitnost dobrohotnog odgoja i pedagogije i biti pozoran: jer sve što odrasla osoba radi u prisutnosti djeteta- odgaja dijete.
Waldorfska pedagogija svojim odgojnim metodama želi zaštititi nježno dječje biće, kako bi mu omogućila odgoj i sazrijevanje ritmom i načinom koji je primjeren dobi i individualnosti djeteta. Po shvaćanju zagovornika waldorfske pedagogije, ova pedagogija je jedna od pedagoških usmjerenja koja takav zahtjevan i odgovoran zadatak vrlo adekvatno ispunjava. Jedna je to od pedagogija koja ne odgaja čovjeka u svrhu dobivanja „korisnih slugu svoje države“ (Steiner, 1995: 6), već sveobuhvatan odgoj čovjeka sutrašnjice – cjelovito ljudsko biće; sretnog, mudrog i sposobnog čovjeka koji će biti u harmoniji sa sobom i sa svijetom.
U pozadini waldorfske pedagogije stoji antropozofija, kao duhovna znanaost. U njoj se čovjek ocrtava kao biće slobode. (Antopozofija, od grčoga anthropos = čovjek i sophia= mudrost.)
Antopozofija čovjeka opisuje i promatra u njegovoj cjelovitosti, kao tjelesno-duševno-duhovno biće, tako da waldorfska pedagogija ravnomjerno razvija cjelovito biće djeteta. Ona zastupa odgoj ka slobodi: pravo svakog djeteta da razvije i ostvari ono što već ima u sebi kao potencijal. Naime, svako dijete ima određeni dar i sposobnost stvaranja koje treba poticati, što kod djeteta razvija osjećaj samopouzdanja i optimizma. Smisao odgoja nije gomilanje znanja, nego razvijanje sposobnosti za što je moguće osmišljenije i bogatije oblikovanje života.
Preko fizičkog tijela čovjek spada u ovozemaljski svijet, preko duha ulazi u svoju duhovnu domovinu, a duša koja osjeća povezuje ta dva svijeta. Upravo te sfere moramo dobro poznavati kako bi mogli ispravno odgojno djelovati, te tako dopustiti djetetu da razvije ono što je sa sobom donijelo na ovaj svijet; zaista, waldorfska pedagogija fizičko postojanje prožima duhovnošću.
U pozadini ovih principa, uvijek se krije i pitanje kakav učinak u kasnijem životu ima ono što se u djetinjstvu i mladosti započelo putem odgoja?“ (Glocker, i suradnici, 1990: 5.)
„Ako se u svijet zamisli i osjećaja djeteta unosi ono što se slaže s pravcem njegova razvoja u dotičnom životnom razdoblju, tada se cijeli čovjek u fazi nastajanja jača na način da će to ostati njegov izvor snage kroz cijeli život, a ako se radi protivno pravcu razvoja u određenom životnom razdoblju time se čovjek slabi“ (Steiner, 1995: 20).
Za pravilan razvoj djeteta potrebna je zdrava okolina: fizička okolina sa svojim oblicima, bojama, zvukovima; duševna okolina koja sadrži sve osjećaje s kojima odrasli prilaze djeci, svijetu i svim aktivnostima koje obavljaju, te duhovna okolina u kojoj čvrst oslonac daje moralni lik roditelja ili odgajatelja koji postaje uzor vrijedan oponašanja. Imperativ Steinerove pedagogije je da djecu treba odgajati tako da se njihova kreativnost ne razara, nego da se, dapače, potiče i izgrađuje. Djeca bi trebala koliko god je moguće ranije doživjeti da učenje čini veselje; naravno u skladu s razvojnim razdobljima i metemorfozom čovjekove prirode.